شوگون؛ ماجراجویی، تاریخ و جنگ

سریال «شوگون» (Shogun) به تازگی از شبکه Hulu و FX پخش شده است و روایتگر داستان «ویلیام آدامز»، دریانورد انگلیسی است که در سال ۱۶۰۰ پا به ژاپن گذاشت.

فصلی از تاریخ ژاپن

در سال ۱۵۹۰ میلادی، «توتویومی هیده‌یوشی» موفق شد تا با پیروزی بر تمامی قبایل مدعی در ژاپن، قدرت را در دست بگیرد و پس از سال‌ها جنگ داخلی، بالاخره کشور ژاپن را تحت یک حکومت واحد متحد کند. این صلح و اتحاد تا زمان مرگ او نیز پابرجا بود، اما بعد از مرگ هیده‌یوشی در سال ۱۵۹۸، التهاب دوباره به سرزمین آفتاب برگشت.

هیده‌یوشی وصیت کرد که پس از او، پسرش به حکومت برسد، اما «هیده‌یوری»، پسر هیده‌یوشی، در آن زمان تنها پنج سال داشت. پس حاکم ژاپن هیئت پنج نفره‌ای از بزرگترین دایمیوهای ژاپن (اربابان و زمین‌داران) را انتخاب کرد که تا زمان بلوغ پسرش، کشور را به‌صورت شورایی اداره کنند. او تلاش کرد تا با وضع چنین قانونی، از جنگ و شورش‌های احتمالی جلوگیری کند، اما تاریخ آن گونه که هیده‌یوشی پیش‌بینی کرده بود، رقم نخورد.

در آن زمان، ژاپن نه تنها در آستانه یک جنگ داخلی بزرگ از سوی دایمیوهایش بود، بلکه از سوی پرتغالی‌ها نیز مورد هجوم فرهنگی و تجاری قرار گرفته بود. در سال ۱۴۹۴ پرتغال و اسپانیا پیمان «تُرْدْسییاس» را امضا کردند که بر اساس آن سرزمین‌هایی که به تازگی خارج از اروپا کشف شده بودند، بین این دو کشور تقسیم می‌شدند. سرزمین‌های شرقی سهم پرتغال و سرزمین‌های غربی سهم اسپانیا بودند. در راستای همین پیمان، پرتغالی‌ها تلاش می‌کردند تا با ترویج مسیحیت کاتولیک در ژاپن، روی مردم این کشور تاثیر بگذارند و به مرور حکومتی کاتولیک را از سوی خودشان در این کشور بنا کنند.

در سال ۱۶۰۰ میلادی و در اوج التهاب و آشفتگی در ژاپن، «ویلیام آدامز»، به عنوان اولین بریتانیایی پا به خاک ژاپن گذاشت. آدامز دریانوردی که بود که در سال ۱۵۸۸ در خط مقدم جنگ‌های مذهبی میان انگلستان و پرتغال جنگیده بود. او در سال ۱۵۹۸ مامور می‌شود تا سوار بر کشتی دزدیده شده پرتغالی‌ به پایگاه‌های پرتغالی مستقر در آمریکای جنوبی سفر کند، آن‌ها را از بین ببرد و تجارت را در آن منطقه آغاز کند. این ماموریت طبق نقشه پیش نرفت و در نهایت آن‌ها مجبور شدند که به سمت غرب حرکت کنند و خودشان را به نزدیکترین خشکی، یعنی ژاپن، برسانند.

بازی تاج و تخت ژاپنی

مینی سریال «شگون» که به تازگی در ۱۰ قسمت توسط «جاستین مارکس» ساخته شده است، به تاریخ ژاپن در این دوره‌ ، می‌پردازد. او این اثر را بر اساس رمانی با همین نام از «جیمز کلویل» ساخته است. پیش از این نیز در سال ۱۹۸۰ ، مینی سریالی بر اساس این رمان به کارگردانی «جری لاندن» ساخته شده بود.

کلمه «شوگون» ترکیبی از دو کلمه «شو» به معنای «امیر» و «گون» به معنای سپاه است و ترجمه فارسی آن می‌شود امیر سپاه یا اصطلاحا همان سپه‌سالار.

داستان مینی سریال شگون با ورود دریانورد انگلیسی به خاک ژاپن آغاز می‌شود. برای این که ارجاعات تاریخی دست و پاگیر نشود، نام شخصیت‌ها در سریال تغییر کرده است، اما داستان تقریبا بر اساس واقعیات تاریخی پیش می‌رود. برای مثال «جان بلک‌تورن» همان «ویلیام آدامز» و «تودا ماری‌کو» همان «هوسوکاوا گارسیا» هستند.

داستان این سریال شباهت بسیاری به سریال «بازی تاج و تخت» دارد و جنگ گروه‌های مختلف برای در دست گرفتن قدرت را به تصویر می‌شد. اما تفاوت بزرگ آن با اثر «دیوید بنیاف» و «دنیل وایس» آن است که این اثر بر اساس داستانی واقعی ساخته شده است و در ان خبری از اتفاقات خارق‌العاده و تخیلی نیست.

علاوه بر فیلمنامه منسجم و جذاب، شوگون از کارگردانی دقیقی نیز برخوردار است. وفاداری به فرهنگ ژاپنی و دوری از آمریکایی شدن فیلم، از نکاتی است که جاستین مارکس به خوبی به آن‌ها توجه کرده است. شخصیت‌های ژاپنی همگی به زبان ژاپنی صحبت می‌کنند و به‌نظر می‌رسد آداب و رسوم ژاپن باستان همگی با جزئیات به نمایش درآمده‌اند.

در پایان تماشای مینی سریال «شگون» به علاقه‌مندان فیلم و سریال‌های تاریخی توصیه می‌شود. همچنین اگر از طرفداران فرهنگ و هنر ژاپن هستید نیز، به هیچ وجه این اثر را از دست ندهید. تا کنون سه قسمت از ۱۰ قسمت این سریال پخش شده است که شما می‌توانید آن را با دوبله فارسی، بدون نیاز به خرید اشتراک، از سرویس فیلم و سریال روبیکا تماشا کنید.

روبیکا
قاتلان ماه کامل؛ شاهکاری که کامل نشد
«قاتلان ماه کامل» فیلم آخر کارگردان نامدار هالیوود، مارتین اسکورسیزی است. این فیلم، داستانی تاریخی جنایی دارد و ستاره‌هایی مانند رابرت دنیرو، لئوناردو دیکاپریو و لیلی گلادستون در این اثر بازی می‌کنند.
جان کنستانتین؛ ضدقهرمان جذاب دنیای دی‌سی
جان کنستانتین یکی از شخصیت‌های عجیب و غریب دنیای ابرقهرمانی است. او به اکثر قهرمان‌هایی که می‌شناسیم شباهت ندارد.
جاماندگان؛ یک کمدی از افسردگی و تنهایی
«جاماندگان‌» (The Holdovers) آخرین اثر الکساندر پین، کارگردان آثاری چون «درباره اشمیت» (About Schmidt)، «راه‌های جانبی» (Sideways) و «نبراسکا» (Nebraska) است. این اثر در فستیوال اسکار ۲۰۲۴ نامزد دریافت پنج جایزه، از جمله جایزه بهترین فیلم، بهترین بازیگر نقش اول مرد، بهترین بازیگر نقش مکمل زن و ... شده است.