قاتلان ماه کامل؛ شاهکاری که کامل نشد

«قاتلان ماه کامل» فیلم آخر کارگردان نامدار هالیوود، مارتین اسکورسیزی است. این فیلم، داستانی تاریخی جنایی دارد و ستاره‌هایی مانند رابرت دنیرو، لئوناردو دیکاپریو و لیلی گلادستون در این اثر بازی می‌کنند.

اسکورسیزی در اثر آخرش ادای دینی کرده است به بومیان آمریکا که سال‌های سال مورد ظلم و ستم سفیدپوستان قرار گرفتند. داستان قاتلان ماه کامل در همین صد سال پیش در تاریخ آمریکا اتفاق افتاده است و فیلم بر اساس کتابی غیرداستانی به نام «قاتلان ماه گل: کشتار مردم اوسیج و تولد اف‌بی‌آی»، نوشته «دیوید گرن»، ساخته شده است.

عصر وحشت

در قرن نوزدهم، دولت آمریکا قبیله اوسیج را که یکی از قبایل بومیان آمریکا(سرخپوستان) بودند، مجبور به کوچ به سرزمین سرخپوستان (اوکلاهامای کنونی) می‌کند. در اوایل قرن بیستم در این سرزمین نفت پیدا می‌شود و دولت امتیاز نفت را به قبیله اوسیج می‌دهد. پس از این اتفاق اوسیجی‌ها ثروتمند می‎شوند، اما سفیدپوستان منطقه اوسیج نمی‌توانند بپذیرند که تمام سرمایه در اختیار آن‌ها نباشد و ... .

اسکورسیزی به دنبال تلنگر و نه روایت

مارتین اسکورسیزی از دهه شصت میلادی فیلم می‌سازد و یکی از کارگردانان برجسته‌ای است که هالیوود را متحول کرد. سینما برای اسکورسیزی چیزی فراتر از قصه تعریف کردن و سرگرمی است. او شاید آخرین نفر از نسل کارگردانان سال‌های ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ است که هنوز فیلم می‌سازد و به اصول قدیمی سینما پایبند است.

همان‌طور که گفته شد هدف سینما برای اسکورسیزی، قصه گفتن و روایت نیست و این را به وضوح می‌توان در قاتلان ماه کامل مشاهده کرد. او در این اثر هدف بالاتری را دنبال می‌کند که آن نقد فرهنگ آمریکایی و تلنگر به آمریکایی‌هاست.

اگر فیلم را از لحظه آغاز در نظر بگیریم، حالت مستندگونه‌ای دارد و تصاویر سیاه و سفیدی را که انگار از گذشته هستند، به مخاطب نشان می‌دهد. این کات‌ها در میانه فیلم نیز رخ می‌دهد. در طول داستان نیز اتفاقات با یک ریتم تند رخ می‌دهند و بیننده را آگاه می‌کنند، اما او را درگیر نمی‌کنند. انگار که اسکورسیزی به دنبال خلق یک مستند از این اتفاقات بوده، اما مستندی که مخاطب عام را وادار به تماشا کند.

در صحنه آخر نیز اسکورسیزی نقد خود را به شکل مستقیمی به فرهنگ آمریکایی وارد می‌کند. فرهنگی که تنها به دنبال تماشا کردن و لذت بردن است. حتی یک سیل کشتار وحشیانه نیز برایش سوژه سرگرمی است. تماشاگران نشسته‌اند و شاهد و شنونده یک نمایشنامه رادیویی هستند که داستان وحشتناک قتل‌های زنجیره‌ای سرخپوستان را روایت می‌کند.

فیلم اسکورسیزی از جوانب مختلفی که در ادامه به آن خواهیم پرداخت، یک فیلم خوب است، اما درروایت خود ضعف دارد و حتی اکر اسکورسیزی این کار را به عمد انجام داده باشد، باز هم ضعف اثر به حساب می‌آید. فیلمی که نتواند بیننده را با خود همراه کند و احساس همذات‌پنداری او برانگیزاند، احتمالا نخواهد توانست که تاثیر عمیقی بگذارد.

غیر از فیلمنامه، همه چیز عالی است!

قاتلان ماه کامل، از طراحی صحنه و لباس فوق‌العاده‌ای بهره می‌برد. از شرایط کلی زندگی آن دوره که به خوبی به تصویر در آمده است، تا کوچک‌ترین جزئیاتی مانند چاقی سرخپوستان که به علت مصرف غذاهای ناسالم و پر از کربوهیدرات و چربی آمریکایی است.

بازی‌های رابرت دنیرو و لئوناردو دیکاپریو، مانند دیگر همکاری‌هایشان با مارتین اسکورسیزی درخشان است، اما سورپرایز اسکورسیزی برای بینندگان، لیلی گلادستون است. بازی چشم‌ها و زبان بدن خوب گلادستون در قاتلان ماه کامل، برالی او نامزدی جایزه گلدن گلوب بهترین بازیگر زن را به همراه داشت.

از دیگر نقاط قوت اثر می‌توان به موسیقی متن، فیلم‌برداری و قاب‌بندی‌های قوی و زیبای کار اشاره کرد.

همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، بزرگترین ضعف قاتلان ماه کامل، فیلمنامه آن است که به کاراکترها آن طور که باید نپرداخته است و آن‌ها نمی‌توانند حس همذات‌پنداری مخاطب را برانگیزانند. روایت داستان ضعیف است و ریتم سریع فیلم باعث می‌شود که مخاطب نتواند خود را در لحظات مهم فیلم تصور کند.

قاتلان ماه کامل در روبیکا

قاتلان ماه گل با توجه به داستان تاریخی جذابش، بازیگران خوبی که دارد و مهم‌تر از همه کارگردان برجسته‌اش، فیلمی است که هر علاقه‌مند سینمایی باید حداقل یک بار ببیند. این فیلم با دوبله فارسی در روبیکا، برای علاقه‌مندان در دسترس است و آن‌ها می‌توانند به صورت رایگان از تماشای این اثر سینمایی لذت ببند.

روبیکا
تفریق؛ معمایی که پاسخ ندارد
«تفریق» آخرین ساخته «مانی حقیقی» است که به تازگی اکران آنلاینش به پایان رسیده و به شبکه نمایش خانگی و سرویس‌های پخش ویدئو آمده است.
اوپنهایمر؛ داستان زندگی پرومته آمریکایی
آخرین فیلم «کریستوفر نولان» داستان زندگی مردی است که خطرناک‌ترین سلاح بشری را ساخت و جهان را با چالشی ابدی مواجه کرد.
سریال هفت؛ داستان رفاقت و انتقام
«هفت»، سریال جدید کیارش اسدی‌زاده است که به تازگی به شبکه نمایش خانگی آمده و در پلتفرم روبیکا پخش می‌شود. کیارش اسدی‌زاده پیش از این تجربه کارگردانی سریال «کرگدن» را داشته و اخیرا نیز کمدی «دفتر یادداشت» را ساخته است.