شکست‌ناپذیر؛ قهرمانی که به آن عادت ندارید

شکست‌ناپذیر (Invincible) قهرمانی است که «رابرت کرکمن»،‌ خالق مجموعه کمیک‌های walking dead، در سال ۲۰۰۲ برای کمپانی ایمیج خلق کرد.

پسر یک ابرقهرمان بودن به خودی خود پیچیده و دشوار است. حال فکر کنید که قرار باشد توانایی‌های پدر را نیز به ارث ببرید و یک ابرقهرمان شوید. «مارک گریسون» پسر آمنی‌من (Omni Man)، ابرقهرمانی از سیاره ولترامایت است. او یک دورگه انسان-ولترامایتی است که پدرش همواره منتظر است تا به سن بلوغ برسد و توانایی‌های فراانسانی‌اش پدیدار شود.

فرزند زمین و سیاره‌ای بیگانه

در منظومه دیگری، سیاره‌ای وجود دارد که نور خورشیدش آبی روشن است و جاذبه‌ای دو برابر زمین دارد. اسم این سیاره ولترامایت است و میزبان نژاد ولترومیت‌ است. ولترومیت‌ها از نظر ظاهری شبیه انسان‌ها هستند، اما از توانایی‌های فیزیکی بیشتری بهره‌مند هستند. آن‌ها پرواز می‌کنند، با چشمان خود انرژی شلیک می‌کنند، قدرت ابرانسانی دارند و ... . سیاره ولترامایت یک امپراتوری بسیار قدرتمند دارد که ماهرترین جنگجوها را برای سپاه خود پرورش داده است.

«نولان گریسون» به‌عنوان یکی از بهترین جنگجوهای ولترامایت ماموریت محافظت از زمین را بر عهده می‌گیرد. او در حین ماموریت خود عاشق دختری با نام دبی می‌شود و با او ازدواج می‌کند. حاصل این ازدواج پسری به نام مارک است. این احتمال وجود دارد که مارک ویژگی‌های پدرش را به ارث برده باشد. بخش زیادی از نوجوانی مارک گریسون به انتظار و برای ظهور ویژگی‌های ابرقهرمانی پدرش می‌گذرد. بالاخره روز موعود فرا می‌رسد و قدرت‌هایی که مارک انتظارش را می‌کشید، پدیدار می‌شوند.

شکست پذیر، اما نامیرا

مارک گریسون در آغاز راه ابرقهرمانی، از پدرش، راه‌ و روش‌ استفاده از قدرت‌هایش را می‌آموزد. او تحت تاثیر اتفاقی که در مدرسه برایش می‌افتد، نام شکست‌ناپذیر را برای خود انتخاب می‌کند و این آغازی است بر مسیر پرپیچ و تاب ابرقهرمانی «شکست‌ناپذیر».

برخلاف ابرقهرمانان کلاسیک دنیای کمیک‌ها، مارک گریسون شخصیتی واقع‌گرایانه دارد. او در بسیاری از نبردهایش شکست می‌خورد، در موقعیت‌هایی می‌ترسد، شک می‌کند. در مجموع شکست‌ناپذیر بیش از آن که یک ابرقهرمان بی‌نقص باشد، یک نوجوان است که دوست دارد به مردم کمک کند و از نیروهایش در این راستا استفاده می‌کند. اما شاید مهم‌ترین ویژگی مارک این باشد که تا کنون در هیچ داستانی جانش را ازدست نداده است.

کمیک شکست ناپذیر در دنیای نوجوانانه مارک گریسون اتفاق می‌افتد و پر از اشتباه و تصمیم‌های فکر نشده است. مارک در کنار کارهای ابرقهرمانی، به مدرسه می‌رود، دوستانی دارد، عاشق می‌شود و ... . آفرینش فضایی در میانه اکشن ابرقهرمانی و ملودرام نوجوان کار ساده‌ای نیست. اما رابرت کرکمن، خالق این شخصیت، به خوبی توانسته که هم در کمیک‌ها و هم در انیمیشن، این فضا را بیافریند و نقاط ضعف را پنهان کند.

خشن مثل Walking Dead

کمیک شکست‌ناپذیر در نگاه اول یک کمیک ساده و تکراری با ابرقهرمان‌های کودکانه به‌نظر می‌رسد. اما با شناخت بیشتر از این شخصیت و خواندن داستان‌هایش متوجه می‌‌شویم که داستان مارک گریسون اصلا مناسب کودکان نیست. خشونتی در این کمیک به معرض نمایش گذاشته می‌شود که به آن عادت نداریم. برای مثال آمنی‌من به اندازه‌ای قدرتمند است که اگر به کسی مشت بزند، خون از تمام اعضای بدنش بیرون می‌زند.

همان طور که گفته شد خالق کمیک Invincible یا شکست ناپذیر، همان خالق کمیک Walking Dead است. رابرت کرکمن در Walking Dead نشان داده بود که ابایی از نشان دادن خشونت بی‌حد و مرز ندارد. او از همین ویژگی استفاده کرده تا قدرت واقعی یک ابرقهرمان را به مخاطب نشان دهد.

شکست ناپذیر در جهان تلویزیون

شکست ناپذیر به‌عنوان یکی از بهترین کمیک‌های ابرقهرمانی شناخته می‌شود. این کمیک به‌دلیل داستان جذاب، لحن واقع‌گرایانه و شخصیت‌های منحصر به فردی که دارد، مورد تحسین بسیاری از منتقدان گرفته است. همچنین کاراکتر شکست ناپذیر با توجه ویژگی‌هایی که دارد، توانسته حس همذات‌پنداری را در مخاطبان برانگیزد و آن‌ها را با خود همراه کند. به همین دلایل در سال‌های اخیر مجموعه انیمیشن سریالی شکست نیز ساخته شد.

باتوجه به این که نویسنده انیمیشن نیز رابرت کرکمن است، این اثر تلویزیونی تا حد خوبی توانسته که به کمیک‌ها وفادار باشد. فصل اول این مجموعه در سال ۲۰۲۱ توسط کمپانی آمازون پرایم منتشر شد و انتشار نیمه اول فصل دوم این سریال نیز به تازگی به پایان رسیده است.

شما می‌توانید قسمت‌های منتشر شده سریال شکست‌ناپذیر را از روبیکا، با دوبله فارسی و به‌صورت رایگان تماشا کنید. همچنین نیمه دوم فصل دوم این انیمیشن نیز در اواخر اسفندماه امسال پخش خواهد شد.

روبیکا
آشوب جهش‌یافته؛ لاک‌پشت‌های نینجا متفاوت‌تر از همیشه
«آشوب جهش‌یافته» هفتمین فیلمی است که از سری کمیک‌های(داستان مصور) لاک‌پشت‌های نینجا ساخته شده است.
مایلز مورالس؛ قهرمان عنکبوتی جدید مارول کیست؟
«مایلز مورالس» نامی است که علاقه‌مندان و دنبال‌کنندگان دنیای کمیک این روزها زیاد می‌‎شنوند. قهرمانی که عمر زیادی ندارد، اما به‌نظر می‌رسد که از این به بعد قرار است بخش زیادی از بار سنگین قهرمان عنکبوتی نیویورک را به دوش بکشد.
ماجراهای تن‌تن؛ کمیکی که فراموش نمی‌شود
تن‌تن خبرنگاری بلژیکی است که به همراه سگ وفادار خود درگیر ماجراجویی‌های سیاسی و جنایی مختلف می‌شود و بیش از آن که یک خبرنگار باشد، به مانند یک کاراگاه به حل معماهای پیچیده می‌پردازد.
جان کنستانتین؛ ضدقهرمان جذاب دنیای دی‌سی
جان کنستانتین یکی از شخصیت‌های عجیب و غریب دنیای ابرقهرمانی است. او به اکثر قهرمان‌هایی که می‌شناسیم شباهت ندارد.