ما هم «هم‌مسیر» اتیسم هستیم

اتیسم اختلال پیچیده‌ای است که تشخیص آن ساده نیست. افراد دارای اتیسم زندگی و جهان متفاوتی را نسبت به دیگران تجربه می‌کنند، به همین علت لازم است آگاهی‌بخشی بیشتری در این زمینه صورت بگیرد تا اعضای جامعه برخورد بهتر و سالم‌تری با افراد اتیستیک و خانواده‌های آن‌ها داشته باشند.

اتیسم چیست؟

اتیسم یک واژه یونایی است که ترجمه لغوی آن خودگرایی یا درخودماندگی می‌شود. یک روان‌پزشک فرانسوی به نام «لئو کانر» نخستین بار این واژه را درباره کودکانی که بیش از حد گوشه‌گیری می‌کردند، به کار برد. وی این مساله را در سال ۱۹۴۳ مطرح کرد، اما اولین توصیف از کودکی که دارای اختلال اتیسم بوده، به سال ۱۷۹۹ برمی‌گردد.

اتیسم یک اختلال عصب‌رشدی است که در آن بخش‌های مختلف مغز در همکاری با یکدیگر دچار مشکل می‌شوند. این اختلال در سه سال اول عمر ظهور می‌کند و شاخصه اصلی آن نقص در ارتباطات و تعاملات اجتماعی و بروز رفتارهای کلیشه‌ای و تکراری است. اتیسم باعث می‌شود تا فرد، دنیا را متفاوت از دیگران ببیند، بشنود و حس کند. همین عامل باعث می‌شود تا رفتارها و تعاملات فرد دارای اتیسم متفاوت از دیگران باشد و برای اعضای جامعه عجیب به‌نظر برسد.

متاسفانه تا کنون هیچ درمان قطعی (دارویی یا غیردارویی) برای این اختلال کشف نشده است. با این حال تشخیص به‌موقع اتیسم در بسیاری از موارد، اگر با دریافت درمان‌رفتاری و خدمات توان‌بخشی همراه شود، می‌تواند علائم را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. این خدمات و درمان‌ها به افراد اتیستیک کمک می‌کند تا بتوانند رفتارها و هیجان‌های خود را کنترل کنند.

عده زیادی فکر می‌کنند اتیسم فقط مختص کودکان است و با بزرگسالان اتیستیک آشنا نیستند. واقعیت این است که هر چه سن بالاتر می‌رود؛ زندگی با اتیسم سخت‌تر می‌شود و در سن پایین‌تر؛‌ همدلی بیشتری از سوی مردم صورت می‌گیرد و نیازها محدودترند.

رویداد هم‌ مسیر اتیسم

همان‌طور که گفته شد، اتیسم اختلالی است که از آغاز تا پایان عمر با فرد می‌ماند و در این مسیر خانواده‌های این افراد با بیشترین مشکلات درگیرند. از هزینه‌های درمان و نگهداری افراد اتیستیک که بگذریم،‌ نحوه برخورد و عدم آگاهی جامعه نسبت اتیسم، چیزی است که بیش از همه این خانواده‌ها آزار می‌دهد.

انجمن اتیسم ایران مدتی است که تلاش می‌کند تا با برگزاری رویدادهای مختلف و فرهنگ‌سازی، جامعه را نسبت به اتیسم و مشکلات آن آگاه کند. در همین راستا روز جمعه دومین رویداد هم مسیر اتیسم، در محل دریاچه چیتگر برگزار شد. در این رویداد حدود ۴۰۰ دونده، در اقدامی نمادین، دور دریاچه چیتگر دویدند تا همراهی خود را با خانواده‌های اتیسم نشان دهند.

سعیده صالح غفاری در حاشیه این رویداد به مساله اتیسم بزرگسالان اشاره کرد و گفت:« :«ما امروز قول می‌دهیم که سال ۱۴۰۳، سالی خواهد بود که در آن بیش از پیش به بزرگسالان اتیسم توجه شود. خانواده‌های اتیسم باید به جامعه بیایند تا مردم، اتیسم را بشناسند و آن را بپذیرند.» او در ادامه به بیان مشکلات افراد بزرگسال اتیستیک پرداخت و گفت:«بزرگسالان اتیسم نیاز دارند تا یک فضای ورزشی برای آن‌ها ساخته شود که بتوانند در آن بدوند، شنا کنند و ورزش‌های دیگر انجام دهند. این افراد نیازمند فضایی هستند که حس کنند آن فضا مال آن‌هاست و نگاه خیره‌ای آن‌ها را دنبال نمی‌کند. سربازی و شغل مناسب نیز از دیگر مشکلات این بچه‌ها است.»

روبیکا و اتیسم

آگاهی‌بخش و فرهنگ‌سازی یک از مهم‌ترین اهدافی است که انجمن اتیسم ایران دنبال می‌کند و و روبیکا به عنوان پلتفرمی که همواره در انجام مسئولیبت‌های اجتماعی کوشا بوده است در این مسیر انجمن اتیسم را همراهی می‌کند. در همین راستا روبیکا امکانات مختلف سوپراپلیکیشن خود را به آگاهی‌بخشی و تبلیغات در حوزه اتیسم اختصاص داده است. پین پیام‌رسان، پست و استوری هفتگی درباره اختلال اتیسم، لندینگ مربوط به اتیسم در صفحه خانه و پخش زنده رویدادهای انجمن اتیسم از جمله این امکانات هستند.

همکاری دیگر روبیکا با انجمن اتیسم ایران، کمک به راه‌اندازی سامانه مشاوره تلفنی اتیسم بود. این سامانه در راستای دسترسی راحت‌تر همه اعضای جامعه از سرتاسر ایران به مشاوره و آگاهی درباره اتیسم راه‌اندازی شده است. مردم می‌توانند با تماس با این مرکز، درباره نشانه‌های اتیسم، مشکلات رفتاری و ارتباطی، مشکلات حسی و شناختی، مشکلات والدین دارای فرزند اتیسم و ... راهنمایی دریافت کنند.

روبیکا همچنین در برگزاری رویدادها نیز انجمن اتیسم را حمایت می‌کند و در رویداد هم‌مسیر نیز علاوه بر کمک مالی،‌ با داشتن غرفه در محل برگزاری رویداد و اهدای هدیه به کودکان اتیسم، انجمن را در برگزاری این رویداد همراهی کرد.

روبیکا
لزوم توجه بیشتر پلتفرم‌ها به کودکان
جشن بزرگ روز کودک روبیکا با حضور عمو فیتیله‌ای‌‏ها، مهیار مجیب (عمو نیما)، حسین رفیعی، حسین اکبری، داوود منفرد (دایی چپول) و دیگر چهره‌های هنری برجسته حوزه کودک و نوجوانان برگزار شد.